De DDMA Nederlandse e-mail benchmark 2017

the DDMA Dutch email benchmark 2017

 e-mail in cijfers

We hoeven niet meer uit te leggendat e-mail nog altijd het meest effectieve is van alle marketinginstrumenten die voorhanden zijn. Het Amerikaanse onderzoeksinstituut Radicati verwacht dat er in 2018 wereldwijd meer dan 5 miljarde-mailaccounts in gebruik zullen zijn. E-mail is het meest gebruikte B2B communicatiemiddel, en hoewel het in de B2C-sector concurrentie krijgt van social media en instant messaging, blijft het ook daar een onmisbaar kanaal.

Omdat e-mail een bewezen techniek is, komen er ook steeds nieuwe instrumenten beschikbaar om het optimaal in te zetten, tegen steeds lagere kosten. Dit verhoogt de effectiviteit nog verder.

Op 15 juni verscheen de jaarlijkse Nederlandse e-mail benchmark van de  Data Driven Marketing Association (DDMA). In de benchmark zijn gegevens verwerkt uit ruim 4,7 miljard Nederlandse e-mails, verstuurd in 185.000 campagnes tussen januari en december 2016. Het aantal campagnes dat is verstuurd door de deelnemende bedrijven is toegenomen met 8%.

Wat valt ons op in de benchmark voor 2017?

1   Hoe kleiner de campagne, des te hoger de klikratio. De kleinste campagneomvang van 500-1000 scoort 9,67% boven het gemiddelde op COR.
Conclusie: met een kleine, goed uitgedachte en persoonlijke campagne verleid je de klant meer tot doorklikken. Ook kan je beter niet te vaak mailen: Bij een maximum van 10 campagnes per jaar liggen de COR, CTR en CTO boven het gemiddelde.

2   Slechts 37% van de e-mailers gebruikt dynamische content. Uit de cijfers blijkt echter, dat deze techniek de klikratio’s verhoogt met 0,7 tot 3 % boven het gemiddelde.
Conclusie: het is nodig om nu echt werk van te gaan maken van dynamische content in e-mails. Dat wordt ook steeds eenvoudiger met behulp van de nieuwste marketing automation systemen, voorzien van kunstmatige intelligentie.

3   Het aantal e-mails dat op mobiele apparaten wordt geopend stijgt verder, van 36% naar 40%. Dit is het algemene cijfer. Kijken we per sector, dan is in een aantal sectoren het percentage mobiele opens en kliks veel hoger. Bijvoorbeeld in Hotel&Catering (61%), Vrijetijd (58%) en eCommerce (53%). Mobiele opens vinden vooral plaats buiten kantooruren doordeweeks, en in het weekend. De mobiele apparaten zullen vooral telefoons zijn, gezien de teruglopende populariteit van tablets.
Conclusie: Het versturen van niet-responsieve mails is zonde van tijd en geld. Gelukkig wordt al twee derde van de e-mails gemaakt in een responsive design, maar er blijft dus ruimte voor verbetering in de resterende een derde. Concentreer je bij het testen van designs (bijvoorbeeld in Litmus) op de meest gangbare besturingssystemen en mobiele telefoons.

 

Nieuwsgierig naar meer en sectorspecifieke informatie? Het hele rapport is bij de DDMA te downloaden.

Meer weten over de ideale Marketing Automation oplossingen voor elke organisatie? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies.

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY