Op vakantie blijft je klant online

Laat geen kansen liggen in de zomer!

Nostalgie: vroeger maakte je op vakantie in het buitenland gebruik van Euro- of Travellercheques. Daarmee moest je naar het plaatselijke postkantoor of bankfiliaal om aan peseta’s, francs of lires te komen. Zo kon je uitgebreid kennismaken met de lokale cultuur, vertegenwoordigd door een massa voordringende bejaarden die allemaal tegelijk hun pensioen kwamen ophalen. Ook moest je kleingeld sparen om vanuit een telefooncel naar huis te bellen. Met een handvol munten kon je het thuisfront 30 seconden aan de lijn krijgen en laten weten dat alles oké was. Soms kon je een peperdure, enkele dagen oude, krant op de kop tikken om de ANWB familieberichten te lezen (“De Heer en Mevrouw de Boer, onderweg naar Zuid Frankrijk in een donkerrode Peugeot, worden verzocht contact op te nemen met de familie thuis”) en om een beetje op de hoogte te blijven van het Nederlandse nieuws.

Tegenwoordig  kun je de pinpas in bijna iedere internationale geldautomaat stoppen voor euro’s, of er zelfs gewoon mee betalen in de winkel. Met de telefoon kun je Skypen en Facetimen via de gratis WiFi in het hotel en dagelijks foto’s posten op Instagram om iedereen te laten weten hoe leuk het hier is. Het laatste nieuws staat op internet, je kunt gewoon Zomergasten kijken op je tablet en je e-mail lees je lekker op een terras, onder het genot van een cappuccino. Je kunt stellen dat ons online gedrag tijdens de vakantie niet veel verandert. En omdat de roamingkosten binnen Europa zijn afgeschaft, kunnen we ook op vakantie binnen onze bundel internetten. Toch gaat de hoeveelheid verstuurde marketingmails in het vakantieseizoen omlaag.

Waarom stoppen marketeers in de vakantie met het versturen van e-mails?

Omdat online gekochte producten niet bezorgd kunnen worden? Elk jaar brengt ca. een kwart van de Nederlanders de vakantie in eigen land door, tijdens corona is dat alleen maar meer geworden. Bezorging op een ander adres is dus een optie. Of bied de mogelijkheid een bezorgdatum te kiezen, zodat het pakket aankomt als de klant weer thuis is. Het is ook het overwegen waard om e-mailcampagnes, op basis van de vakantiespreiding, te segmenteren op Noord, Midden en Zuid.

De zomer is niet de tijd om alle campagnes stil te zetten

Je doelgroep is bereikbaar, heeft alle tijd om online te winkelen en is misschien wel dringend op zoek naar specifiek vakantiegerelateerde producten. Dus het is zaak om tijdens de vakantiemaanden niet minder, maar slimmer te mailen.

De zomer is de tijd om de mogelijkheden van marketing automation optimaal te benutten

Marketing Automation maakt het makkelijk om e-mails gesegmenteerd en gepersonaliseerd te versturen, rekening houdend met klik- en surfgedrag, of op basis van voorspellende analyses door Artificial Intelligence.

Verstuur niet alleen aanbiedingen of nieuwsbrieven. Denk ook eens aan een campagne rond het verlaten winkelwagentje. Stel: iemand doorloopt het hele winkelproces in de webshop tot en met iets in het winkelwagentje doen … maar dan wordt er niet afgerekend en de bezoeker verlaat de webshop. Dan wil je natuurlijk weten waarom! Benader deze klant eens met een opvolgmail. Vraag of ze het artikel misschien willen laten bezorgen op een ander (vakantie-)adres of op een later tijdstip. Marketing automation maakt het mogelijk. Het maakt het ook makkelijker om zelf met een gerust gevoel op vakantie te gaan, zeker in organisaties zonder een grote marketingafdeling.

Benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation in de zomer (en in de rest van het jaar)? Neem contact met ons op, wij vertellen je graag meer!

 

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY