Custom Activities voor Journey Builder

Custom Activities in Journey builder

Meer vermogen voor je Customer Journey


Journey Builder biedt talloze mogelijkheden voor het inrichten van een simpele, maar solide Customer Journey in Salesforce Marketing Cloud. Een klant volgt de flow en de standaard activiteiten zorgen er bijvoorbeeld voor dat hij een e-mail, sms of ander bericht ontvangt. Andere activiteiten, zoals splits en joins, leiden hem verder langs een gepersonaliseerd traject, gebaseerd op individuele data en interacties.

Met de basismogelijkheden van Journey Builder kom je een heel eind. Maar wat als de standaard opties in Marketing Cloud niet aansluiten bij je wensen voor een activiteit binnen een journey? In dat geval kun je een Custom Activity bouwen voor je specifieke doel.

Zoals de naam al zegt, kun je met een Custom Activity custom (op maat gemaakte) processen uitvoeren. Je schrijft zelf de code voor bijvoorbeeld databewerkingen, API calls, andere JavaScript functies of data-uitwisseling die de Activity uitvoert. Met de resultaten van je Custom Activity kunnen vervolgens processen worden getriggered buiten Marketing Cloud, zoals naadloze integraties met third party software.

Wanneer kies je voor een Custom Activity?

Een Custom Activity biedt uitkomst als je iets wilt laten gebeuren in een Marketing Cloud Journey dat niet past binnen de standaard activities. Bijvoorbeeld wanneer er een koppeling met een extern In App verzendsysteem gemaakt moet worden. Met een Custom Activity is het mogelijk om data of berichten uit te wisselen, via de Journey, tussen Marketing Cloud en externe systemen.

Een Custom Activity kan ook efficiënter werken dan een standaard activity. In één Custom Activity kunnen namelijk meerdere processen plaatsvinden die je anders als verschillende stappen zou moeten inrichten in je Journey.

Een Custom Activity kan bijvoorbeeld API calls uitvoeren naar een derde partij om extra data binnen te halen of aan te passen. Op deze manier heb je meer functionaliteiten in een activity én heb je de volledige controle over wat je met de data wilt doen.

Wat (en wie) heb je nodig voor Custom Activities?

We gebruiken JavaScript om de specifieke acties in de Custom Activity te programmeren, zoals datakoppelingen of data-aanpassingen met functies. Om een Custom Activity te bouwen moet je dus kunnen werken met JavaScript, in NodeJS of een ander JavaScript framework, of samenwerken met een partner die deze expertise in huis heeft.

Een JavaScript framework is een omgeving waarin je, buiten je browser om, JavaScript kunt uitvoeren. Ook moet je gebruik maken van Postmonger, een Javascript utility die werkt als tolk tussen je Custom Activity en Marketing Cloud en er voor zorgt dat de ge-iframede activity data kan uitwisselen met de Journey.

De Custom Activity is een soort applicatie die op een server gehost moet worden. Salesforce raadt Heroku als hosting server aan. In Heroku laad je de in Javascript geprogrammeerde applicatiebestanden. Hierdoor komt er een url beschikbaar waar binnen Marketing Cloud naar verwezen kan worden.

Tenslotte beschik je natuurlijk over admin-rechten voor Salesforce Marketing Cloud en de nodige kennis om een Marketing Cloud Installed Package aan te maken en een Journey in te richten in Journey Builder.

Je Custom Activity koppelen aan Marketing Cloud

Via setup –> Installed Packages kun je extra’s configureren in Salesforce Marketing Cloud. Hiervoor heb je Admin-rechten nodig. Maak met ‘new’ een nieuwe Installed Package aan. Voeg een component toe; kies hier voor de Journey Builder Activity component. Daarmee koppel je je Custom Activity aan Journey Builder.

Geef de activity een naam en kies als category ‘custom’ (1). De Endpoint URL heb je gekregen in Heroku (of een ander hosting platform), waar je je JavaScript hebt geüpload. Onder de tab Access geef je aan welke gebruikers toegang hebben tot de Custom Activity (2).

Custom Activities voor Journey Builder

De interface waarmee je users bepaalde instellingen voor de Custom Activity kunnen invoeren kun je volledig personaliseren. Wil je bijvoorbeeld een dropdown menu waarin je kunt kiezen wat voor bericht er gestuurd moet worden, of wil je een invoerveld waarin je een bepaalde status mee kunt geven dan kan dat. Je kunt dit instellen tijdens het aanmaken van je Activity. Als je alles hebt ingericht, is je Custom Activity klaar voor gebruik in een Journey.

User interface Custom Activity

Hoe werkt een Custom Activity binnen een Journey?

Wanneer de klant in een Journey langs de Custom Activity komt, wordt de applicatie getriggerd. De in de Custom Activity ingestelde data wordt gevraagd aan de Journey. Zodra de data beschikbaar is binnen de Custom Activity worden er specifieke handelingen uitgevoerd.

Er kan bijvoorbeeld een request gedaan worden naar een andere partij met de data die zojuist binnen is gekomen. Hierna kan de Custom Activity de nieuwe data terugsturen naar een data-extensie in Marketing Cloud zodat deze binnen de Journey gebruikt kan worden.

Use Cases

Ter inspiratie enkele praktijkvoorbeelden die met een custom activity gerealiseerd kunnen worden:

Trustpilot Business Generated Links

Dit zijn Trustpilot linkjes die een gebruiker direct op de pagina voor een review brengen. Door code aan een URL toe te voegen hoeft de gebruiker niet meer in te loggen. Om dit request te doen zijn er bepaalde libraries en API calls nodig. Dit kan je instellen met een custom activity.

In App messages via Leanplum

Met Leanplum kun je custom berichten versturen in een app. Met een Custom Activity kun je Leanplum en Marketing Cloud koppelen. De Custom Activity vraagt bij Leanplum de beschikbare berichten op en geeft deze weer in een user interface binnen Journey Builder. Hier kun je het gewenste bericht kiezen. Komt de klant in de Journey bij de Custom Activity, dan triggert deze Leanplum met de gerelateerde data.

Discount code Custom Activities

Misschien gebruik je kortingscodes die worden gegenereerd door een externe partij. Als je per gebruiker een kortingscode aan wilt vragen op een specifiek moment in de Journey, kan dat met een Custom Activity. De data uit Marketing Cloud wordt gebruikt een request te doen bij de externe partij via een API call. Wanneer de gegevens correct zijn krijgt de Custom Activity een kortingscode terug en zal deze in Marketing Cloud opslaan. Vervolgens kan de code gebruikt worden in communicatie (e-mail, sms, in-App) naar de klant.

Interessant voor jou?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Journey Builder met Custom Activities? Of heb je vragen over Salesforce Marketing Cloud in combinatie met andere Salesforce Clouds?

Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

 
VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY