De Toekomst van B2B marketing

Belangrijke aandachtspunten voor 2023 en verder

B2B marketing is voortdurend aan verandering onderhevig. Voor 2023 signaleren wij deze vier aandachtgebieden waar B2B marketers niet omheen kunnen als ze willen focussen op groei en ROI.

1 DE DIGITALE REVOLUTIE

De ontwikkeling naar digitale commercie, digitale kanalen en digitale content is de grootste verandering op het terrein van B2B marketing in recente tijden. Bedrijven die investeren in deze zaken, zijn beter in staat om hun klanten te bereiken en te interesseren. Hiermee verhogen zij conversie en omzet. Om meer ROI te halen uit digitale transformatie, moeten bedrijven:

• Investeren in digital commerce en e-commerce platformen
• Digitale kanalen, zoals social media, e-mail en video, benutten om klanten te bereiken
• Continu meten en analyseren hoe effectief hun digitale marketing campagnes zijn

2 CUSTOMER EXPERIENCE

Customer Experience (CX) is belangrijker dan ooit tevoren in B2B marketing. Bedrijven die aandacht besteden aan CX en hun klanten persoonlijke ervaringen bieden, zullen zeer waarschijnlijk een betere ROI zien. Om dit te bereiken, kunnen B2B marketers het volgende doen:

• Data inzetten om hun klanten beter te leren kennen
• Technologie toepassen om klantengagement en conversie te stimuleren
• Continu meten en analyseren van klantgedrag om te kunnen optimaliseren

3 PERSONALISEREN

Uit punt 2 volgt het belang van personaliseren in B2B marketing. Bedrijven willen gerichte, persoonlijke ervaringen creëren voor hun klanten. Door gebruik te maken van klantdata en technologie, kunnen ze meer engagement en conversies bereiken. Om ROI te verhogen door personalisatie, moeten bedrijven:

• Alle beschikbare data gebruiken om een een 360 graden beeld hun klant te creëren
• Klanten gerichte, gepersonaliseerde ervaringen bieden
• Campagnes blijven meten, analyseren en optimaliseren

4 TECHNOLOGIE

Bij dit alles speelt technologie een grote rol. Organisaties vertrouwen op Salesforce oplossingen zoals Sales Cloud, Marketing Cloud Account Engagement (voorheen Pardot) en B2B commerce oplossingen met Salesforce integratie zoals OrderCentral. Met deze instrumenten kunnen bedrijven hun sales en commerciële processen stroomlijnen, klantbetrokkenheid verbeteren en concurrerend blijven in de B2B markt. Investeren in technologie biedt B2B marketers de volgende voordelen:

• Verhoogde productiviteit door automatisering van taken
• Beter klantengagement en meer conversie door gerichte marketingcampagnes
• Meer klanttevredenheid en loyaliteit door een persoonlijke benadering

CONCLUSIE:

In 2023 en verder moet B2B marketing de focus leggen op digitale transformatie, customer experience, personalisatie en technologie. Bedrijven die investeren op deze gebieden en prioriteit geven aan ROI zijn in een goede positie om te groeien en meer winst te maken in de B2B markt.
Sales Cloud, Marketing Cloud Account Engagement en B2B commerce platformen als OrderCentral zijn belangrijke instrumenten waarmee organisaties processen kunnen stroomlijnen, klantbetrokkenheid kunnen vergroten en conversie verhogen.

CloseContact kan je helpen met het opzetten en automatiseren van je B2B marketing, met de nieuwste technologie. Onze experts zijn gecertificeerd voor Sales Cloud en Marketing Cloud Account Intelligence. We zijn ook strategisch partner van OrderCentral, het B2B e-commerce platform met Salesforce integratie.

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY