Open- en klikrates staan niet in verhouding tot de gemiddelden
Dat is te lezen in het artikel E-mailcampagnes retailers scoren gemiddeld slecht op Twinkle.
Mails van webwinkels worden bijna de helft minder vaak geopend dan het gemiddelde. En als ze worden geopend, dan wordt er te weinig in geklikt (CTO). De voor de hand liggende conclusie bij deze cijfers lijkt dat e-tailers de ontvangers van hun mails niet genoeg kunnen boeien en binden.
Het aantal online shops is nu al groter dan het aantal fysieke winkels, en de online concurrentie neemt nog steeds toe. Er is dus werk aan de (web)winkel, maar welke marketingstrategie levert het gewenste resultaat op? Opvallende trend: een aantal grote online shops hebben inmiddels de deuren geopend van fysieke winkels.
Gaan we dan weer terug naar af?
Nee hoor: online bestedingen aan producten groeiden met 22%. In totaal gaf de Nederlandse consumentiIn Q1 2016 zelfs bijna vijf miljard Euro uit via webshops.
Online marketing voor webshops: zo moet het niet
Vroeger stonden verkopers in de winkel tegen de rekken te leunen, wachtend op klanten; tegenwoordig kan men de consument digitaal benaderen. Daar waar klant zich online begeeft, staat bijvoorbeeld een banner met de aanbieding van de week. En als de klant iets heeft gekocht, krijgt hij een e-mail met het verzoek of hij een review over het product of de online winkelervaring wil schrijven. Veel e-tailers zijn dus al actief bezig met online marketing, maar leveren hun inspanningen echt meer omzet op?
Vermijdbare fouten
Als je een club of loyaltyprogramma hebt, zorg dan dat je de voornaam van je leden weet. Is deze niet bekend, gebruik dan de achternaam. Een subject line als ‘P, onze Club heeft 500.000 leden!’ en de aanhef ‘Beste P’ staat slordig en ongeïnteresseerd.
‘Voor jou geselecteerd’… Als je weinig informatie hebt over de ontvanger (bijvoorbeeld geen voornaam of geslacht), is het beter om niet een uitgesproken mannenproduct (baardtrimmer) en vrouwenproduct (ontharingssysteem) in de ‘gepersonaliseerde’ e-mail bij elkaar te zetten.
Plaats een banner niet waar consumenten kunnen klagen over producten en diensten.
Zorg dat de link in Google Advertenties goed doorverwijst.
Plan van aanpak voor succesvolle digitale marketing
Probeer prospects en klanten te identificeren en te achterhalen waar zij naar op zoek zijn. Bied relevante content aan op basis van de verzamelde gegevens.
Cookies verzamelen waardevolle data over de bezoeker aan een webwinkel, zelfs al is die nog niet bij naam of e-mailadres bekend. Deze informatie kan goed gebruikt worden in de nog prille relatie met een (potentiële) nieuwe klant.
Ook als iemand een nieuwe klant is, kun je al relevante content tonen. Historische zoekinformatie kan gericht worden ingezet om de nieuwe klant een aanbieding te doen. Niet alleen bij bannering, maar ook door het getoonde aanbod van de webshop aan te passen aan de individuele bezoeker.
Ga voor een omnichannel aanpak: verschillende kanalen (e-mail, online advertentie, social media) moeten niet los van elkaar worden ingezet, maar de klant overal op dezelfde manier aanspreken.
Marketing automation biedt oplossingen om de verschillende kanalen aan elkaar te knopen en het klantbeeld hierbij optimaal te gebruiken. Er zijn verschillende systemen die voor de zakelijke en / of consumenten markt ingezet kunnen worden, afhankelijk van de grootte en de behoefte van de webwinkel.
Het is verstandig om voor je kiest voor een marketing automation platform je doelstellingen duidelijk te hebben en precies te weten waar je het voor wilt gaan inzetten. Dit om te voorkomen dat je een systeem aanschaft dat te uitgebreid, of juist niet uitgebreid genoeg is.
Meer weten? Neem contact met ons op!