Salesforce Marketing Cloud Intelligence

Datorama powered platform of rapportage in SFMC, wat past bij jou?

Salesforce Marketing Cloud Intelligence (voorheen bekend als Datorama) is een op zichzelf staand platform waar je al je marketing data uit verschillende bronnen verzamelt. Het is gemaakt voor en door marketers, zodat ze al hun data kunnen bijeenbrengen, analyseren en inzetten vanuit èèn plek, zonder code met simpele kliks.

Als je werkt met een uitgebreide MarTech stack, en veel verschillende databronnen met verschillende metrics, dan wil je die data bewerken, standaardiseren en opschonen. Marketing Cloud Intelligence doet dat voor je, zonder complexe programmering. Dat bespaart je veel tijd en moeite. Al je data wordt op een centrale locatie opgeslagen, geharmoniseerd en klaar om te gebruiken.

Je vergaart inzichten die je kunt delen in aantrekkelijke dashboards en widgets, en gebruiken voor je businessdoelen. Als je weet hoe je je data kunt inzetten op de meest efficiënte manier, haal je meer uit je marketing budget.

Marketing Cloud Intelligence technologie maakt gebruik van AI om je data te integreren en dynamisch te ordenen met KPI’s, metrics en classificaties. Je kunt er ook aantrekkelijke dashboards en widgets mee creëren om je data te visualiseren. Developers kunnen custom API connecties maken, custom apps voor KPI’s bovenop het platform bouwen en de Platform of Query API tool gebruiken.

Marketing Cloud Intelligence standaardiseert en harmoniseert data uit elke bron met een op maat gemaakt datamodel. Je kunt het hele ecosysteem van je marketingdata koppelen aan Marketing Cloud Intelligence, met de meer dat 300 beschikbare API connectors, de TotalConnect file uploader, SFTP, directe uploads en de optie om een custom query service toe te voegen.

Salesforce Marketing Cloud Intelligence Datorama

Je organiseert je Marketing Cloud Intelligence platform in workspaces. Per klant of per business unit, afhankelijk van je use case. De interface bestaat uit vier tabbladen, Connect & mix, Analyze & act, Visualize en Marketplace. In deze video zie je wat die tabbladen doen.

Met Marketing Cloud Intelligence maak, deel en onderhoud je op maat gemaakte dashboards waarop je je data aantrekkelijk kunt visualiseren. Om het nog mooier te maken gebruik je de ingebouwde tool InstaBrand. Hiermee kun je dashboards, tabellen en diagrammen vormgeven op basis van je eigen huisstijl, of die van je klant. Je kunt logo’s toevoegen en kleuren en achtergrond aanpassen.

Marketing Cloud Intelligence / Datorama dashboard

Marketing Cloud Intelligence in Marketing Cloud: Intelligence Reports en Intelligence Reports Advanced

Het Marketing Cloud Intelligence Platform valt misschien buiten jouw kader of budget. Het goede nieuws is dat Salesforce, sinds de acquisitie van Datorama in 2018, bezig is geweest om belangrijke functionaliteiten van Datorama toe te voegen aan Marketing Cloud.

Een aantal componenten van Marketing Cloud Intelligence/Datorama zijn toegevoegd aan het Messaging & Journeys platform. Hiermee is de gereedschapskist van Marketing Cloud voor reporting flink uitgebreid. Je hebt nu de beschikking over meer geavanceerde en flexibele dashboards en analytics.

Intelligence Reports, standaard in Marketing Cloud

De basisversie van Intelligence Reports is standaard onderdeel van Marketing Cloud Pro edities en hoger. Je vindt het onder de Analytics Builder tab, waar het Discover Reporting vervangt. 

Datorama Reports for Marketing Cloud

Dashboards, Pivot Tables en Reports

Met de out-of the-box beschikbare dashboards kun je je data aantrekkelijk visualiseren en makkelijk delen. Je krijgt een overzicht van je e-mail-, push- en journeydata. Hiermee ontdek je onmiddellijk trends en afwijkingen. Gebruik de filters voor Send Date, Business Unit, Campaign, Email Name, Email Subject, Journey Name, Mobile App, Mobile OS, Push Send Name en meer om dieper in je data te duiken. Je kunt je dashboards en individuele widgets eenvoudig buiten Marketing Cloud delen, bijvoorbeeld per e-mail of in Slack.

Met de flexiblele en aanpasbare Pivot Tables kun je je data berekenen, samenvatten en analyseren en vergelijken, om patronen en trends te herkennen op basis van de beschikbare data. Met Pivot Tables maak makkelijk je rapporten, zonder SQL queries te hoeven gebruiken. Deze vijf Pivot Tables zijn standaard beschikbaar:

  • Email Daily Send Summary
  • Best Performing Send Day
  • Audience Engagement Over Time
  • Campaign Performance
  • Journey Performance

Je kunt ook je eigen Pivot Tables maken en aanpassen in Pivot Table options.

In de tab Reports kun je een gedetailleerde analyse van je data maken en bekijken, die je in verschillende vormen kunt delen. Een Flat Table Report maakt een uittreksel van je ruwe data in een CSV of Excel file met verschillende tabs. Je kunt ook kiezen voor een Pivot Table Report om een pivot table te exporteren naar een scheduled report. Met een Dashboard Report kun je een hele pagina van een dashboard exporteren. Deze rapporten kunnen op veel manieren verstuurd en gedeeld worden: AzureBlob, Email, FTPS, Google Drive, HDFS, SFTP, AWS – S3 en Google Cloud Storage worden allemaal ondersteund.

Krijg extra inzicht met Intelligence Reports Advanced

Tegen een meerprijs kun je in Marketing Cloud ook gebruik maken van Intelligence Reports Advanced. Zoals de naam al suggereert, krijg je dan de beschikking over een flink aantal extra’s. Naast de standaard functies kun je dieper in je data duiken en meer dingen aanpassen aan je specifieke wensen en behoeften.

Je kunt bijvoorbeeld je eigen dashboards bouwen, en dashboards en reports met InstaBrand aanpassen aan je huisstijl om indruk te maken op stakeholders. Maar dat is lang niet alles: In Intelligence Reports Advanced kun je je eigen calculated measurements en dimensions maken, met de no-code Query Builder of SQL fijnmazige queries opzetten, en cross-channel apps bekijken en toevoegen aan je tools. Hiermee kun je je Pivot Tables verder uitbreiden, met meer data dan standaard beschikbaar is. Je kunt in deze versie ook contacten verwijderen om te voldoen aan privacywetgeving. De geassocieerde data blijven beschikbaar voor analyse en rapportage, maar worden geanonimiseerd.

Weet je niet precies of Salesforce Marketing Intelligence of Intelligence Reports in Marketing Cloud het beste past in jouw marketingplan? CloseContact is gecertificeerd voor het Salesforce Marketing Intelligence platform en ervaren consultant op het gebied van Marketing Cloud. Onze experts kunnen je helpen met al je vragen over Salesforce Marketing Cloud Intelligence én Intelligence Reports voor Marketing Cloud. Gebruik onderstaande knop om contact met ons op te nemen.

VISIT OUR TECH BLOG:
WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY

Deze website plaatst functionele cookies en trackers om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

VISIT OUR TECH BLOG: WWW.MARKETINGCLOUD.TODAY