Ontdek het potentieel van persoonlijke ervaringen
Als marketer weet je natuurlijk hoe belangrijk het is om je klanten een persoonlijke ervaring te bieden. Consumentenonderzoek toont keer op keer aan dat gepersonaliseerde ervaringen leiden tot meer verkoop en meer klantengagement.
Bovendien bereik je met een persoonlijke benadering en relevante boodschappen ook nog eens dat je klanten loyaler en meer tevreden zullen zijn. Maar hoe realiseer je dat op individueel niveau en in real time? Dat kan met Salesforce Marketing Cloud Personalization (MCP).
Wat is Marketing Cloud Personalization?
Salesforce Marketing Cloud Personalization (voorheen Interaction Studio) is een platform dat artificial intelligence en machine learning inzet om je klanten op hun persoonlijke omstandigheden en voorkeuren afgestemde ervaringen te bieden.
Het is geïntegreerd in Salesforce Marketing Cloud, en stelt marketers in staat om interacties via diverse kanalen, zoals websites, e-mail, mobiele apps en meer, in real time persoonlijk relevant te maken voor elke klant.
Waarom kiezen voor Marketing Cloud Personalization?
Marketing Cloud Personalization is het ideale instrument voor elk bedrijf dat klanten een persoonlijke ervaring gunt bij elk contactmoment. Het is extra nuttig voor de retail-, e-commerce- en reissector. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten bij de volgende use cases:
Op de persoon afgestemde websites: Heeft iemand een specifiek product in de laatste 2 weken een aantal keer bekeken, maar niet gekocht? Toon dat product als eerste wanneer ze je homepage bezoeken! Zie je dat iemand vaak je vacaturepagina bezoekt? Laat ze dan een gepersonaliseerde banner zien op de homepage.
Productaanbevelingen: Hoe vaker klanten een interactie aangaan met producten, des te meer affiniteit hebben ze met die producten of categorieën. MCP maakt met deze informatie de aanbevelingen steeds relevanter voor een specifieke klant, elke keer dat deze je webshop bezoekt.
Persoonlijke e-mails: Met persoonlijke campagnes, aangepast aan interesses en behoeftes bereik je de individuele klant. Creëer aangepaste segmenten, gebaseerd op acties, gedrag en interesses en leid elke klant door een op maat gemaakte customer journey.
Wat kun je met Marketing Cloud Personalization bereiken?
- Je begrijpt je klant beter, waardoor je persoonlijke ervaringen kunt bieden die gebaseerd zijn op behoeftes, voorkeuren en koopgedrag
- Meer klantbetrokkenheid, resulterend in hogere conversie en meer klanttevredenheid
- Meer loyaiteit en herhaalaankopen, waardoor jij een hogere ROI op je marketing haalt
Marketing Cloud Personalization implementeren
Zoals je ziet, is MCP een krachtig instrument. Daarom is het belangrijk dat je het zo goed mogelijk afstemt op de eisen en verwachtingen binnen jouw organisatie. Om het platform succesvol te implementeren, moet je zowel grondige kennis van de technologie hebben, als inzicht in marketing.
Een goed fundament voor je Marketing Cloud Personalization is cruciaal. Hiervoor is het nodig dat je productcatalogus optimaal gestructureerd is, de scripts om data van je website binnen te halen correct geformuleerd zijn en de verschillende gepersonaliseerde ervaringen goed zijn vormgegeven.
Daarom moet je in zee gaan met een partner die ervaring heeft met het platform. CloseContact heeft ervaring en is Salesforce gecertificeerd voor MCP. Lees hier meer over onze unieke aanpak en onze expertise.
Wij helpen je tijdens de verkenningsfase bepalen wat je nodig hebt en wat de beste aanpak is voor jouw situatie, we begeleiden je tijdens het installatieproces en kunnen daarna voortdurende ondersteuning bij bijvoorbeeld scripting, optimalisatie en training bieden.
Ontdek hoe je de kracht van persoonlijke klantervaringen kunt inzetten voor jouw business.